• Mass Deception - Revelations

OZZWorks - Zware Metalen (NL)
    Score: 80 / 100

Een krap jaartje geleden kwamen enkele leden van bands als Defcon One, Cirith Gorgor en Engine Of Pain tot een samenwerking in de vorm van een nieuwe band. Naam van de band werd Mass Deception en binnen een jaar heeft de groep al een album op de markt. Revelations is de titel van die plaat.

Revelations is een album vol met moderne thrash, met zang die sterk neigt naar grunt. Het kwintet kiest ervoor om de nadruk van de muziek meer op de kracht te leggen en minder op snelheid. Gevolg is een erg duister klinkend geluid. Een vergelijking met Bliksem komt bij mij in gedachten, hoewel de muziek van de Belgen over het algemeen wat sneller is.

Tussen al die duisterheid en agressie is er ook nog plek voor humor. Zoals in het nummer They Live, waarbij een quote uit de gelijknamige film gebruikt is: "I have come here to chew bubblegum and kick ass... and I'm all out of bubblegum!" Het zijn momenten als deze die voor een korte, welkome onderbreking zorgen in het thrashy geweld op dit album.

Liefhebbers van een stevig portie thrash doen er goed aan dit album een luisterbeurt te geven. Kans is groot dat het niet bij een blijft. Hoogtepunt wat mij betreft; Unslaved.

• Mass Deception - Revelations

Sjak - Lords of Metal (NL)
    Score: 75 / 100

DUTCH:
    Aan het einde van 2015 kwamen een aantal leden van vooraanstaande Nederlandse metal bands bij elkaar om een nieuwe Nederlandse thrash band te gaan vormen. Nauwelijks een jaar later heeft Mass Deception, want dat is de naam van de band waar we het hier over hebben, al hun full-length debuut album 'Revelations' op de markt gebracht via het RVP Records label. Gaat een en ander niet een beetje snel zul je je dan afvragen? Nou, als ik zo de tien nummers eens beluister die deze plaat te bieden heeft, ben ik geneigd te zeggen van niet, want je kunt overduidelijk horen dat de heren de nodige ervaring hebben met het schrijven en uitvoeren van lekkere, modern klinkende thrash nummers.

Vanwege de tegen de grunt aanleunende zangpartijen zullen wellicht ook de death metal liefhebbers hier wel mee uit de voeten kunnen. Het gitaarwerk is in ieder geval prima verzorgd en zorgt er voor dat met name nummers als 'Divide And Rule', 'They Live', 'Unslaved' (mijn persoonlijke favoriet!) en 'Weapons Of Mass Deception' prima klinken, maar eigenlijk geldt dat voor het gehele album. Soms wordt het gaspedaal behoorlijk ingetrapt, maar er wordt ook regelmatig gas teruggenomen en die tempo-wisselingen zorgen er mede voor dat het album gedurende de gehele speelduur interessant blijft. De Slayer cover 'Criminally Insane' is wat mij betreft enigszins overbodig (maar zeker niet slecht) en dat geldt ook voor het akoestische 'Ancient Of Days', dat gewoonweg niet past tussen het overige, veel stevigere materiaal. Desalniettemin zet Mass Deception zich in ieder geval stevig op de kaart met deze zeer geslaagde energieke debuutplaat 'Revelations' en laat zien dat er nog behoorlijk wat toekomst in de Nederlandse thrash scene zit. Nu met dit materiaal het podium op, heren! Een grote circle pit kan dan haast niet uitblijven.

ENGLISH:
    At the end of 2015 a couple of members of renowned Dutch metal bands came together to start up a new Dutch thrash band. Barely one year later Mass Deception, because that the name of the band that we're talking about here, has already released their full-length debut album 'Revelations' on the RVP Records label. Isn't this going way too fast you might wonder? Well, if I listen to the ten tracks that this record has to offer, I'm inclined to say no because you can clearly hear that these gentlemen are very experienced in writing and performing nice, modern sounding thrash tunes.
    Because of the fact that the vocals are leaning towards grunting this might even also be interesting for death metal fans. The guitar work is well taken care of and that accounts for the fact that especially songs like 'Divide And Rule', 'They Live', 'Unslaved' (my personal favorite!) and 'Weapons Of Mass Deception' sound great, but as a matter of fact that is the case for the whole album. Sometimes they go full-speed ahead, but they regularly slow down as well and those tempo changes are partly the reason that the record remains interesting for the whole duration. The Slayer cover 'Criminally Insane' (although not bad at all) is a bit superfluous in my opinion, as is the acoustic track 'Ancient Of Days', which just doesn't fit between the rest of the much heavier material. Despite of this Mass Deception is putting itself successfully on the map with this very well succeeded energetic debut album 'Revelations', and shows that the Dutch thrash metal scene definitely has a future. Now onto the stage with this material, guys! A big circle pit will be the probable result.

• Mass Deception - Revelations

Robbie Woning - Aardschok (NL)
    Score: 82 / 100

Er zijn muzikanten die op een dag gewoon stoppen, hun spullen verkopen en ontspannen thuis op de bank gaan zitten. De leden van de nieuwe Limburgse band Mass Deception hebben dat heel even geprobeerd, nadat ze jarenlang veel energie in bands als Defcon One en Engine Of Pain hadden gestoken. Maar al snel begon het weer te kriebelen. Ze schreven nieuwe nummers, er werd stevig geoefend en binnen een jaar ligt er nu ook al een nieuw album. 'Revelations' is vanaf de eerste noten een volwassen plaat, met veel drive en sfeer. Opzwepende thrashtempo's, spannende akkoorden en smakelijk gitaarwerk zijn de belangrijkste smaakmakers in de muziek, die ook ritmisch perfect in elkaar steekt. De zang is lekker woest en krachtig, maar blijft wel verstaanbaar. In uitgebalanceerde nummers als "Condemned To Repeat" en "They Live" is goed te horen dat de heren jaren ervaring hebben met het schrijven van muziek. Ook "Unslaved" is vanwege zijn spannend intro en het oosterse gitaarwerk heel bijzonder. Inspiratiebronnen die in de muziek doorsijpelen zijn Death Angel, Soilwork en Slayer, maar Mass Deception doet met de invloeden wel iets heel fris, gretigs en eigentijds, waardoor 'Revelations' eigenlijk veel interessanter klinkt dan album-nummer-zoveel van veel gevestigde bands. Door de kraakheldere mix van voormalig Mangled-gitarist Erwin Hermsen klinkt het allemaal ook nog eens perfect.

Source: Aardschok 12, December 2016

• Mass Deception - Revelations

Vpower - Metal Brothers (ES)
    Score: 9.25 / 10

Atención al brutal debut de esta banda holandesa. Ellos son los Mass Deception y vienen para hacerse un hueco en la élite del Thrash, a buen seguro que este álbum va a lograrlo. Atmósfera oscura, riffs y solos intensos y de calidad, fluidez en la mezcla de diferentes géneros musicales y referencias muy identificables por parte de la banda.

As Above, So Below es el primer tema, los Angel Witch tienen un tema de mismo título, y menciono esto porque esta banda no es ajena a la atmósfera del Occult Metal. Una voz gutural por parte de Janssen y unos ritmos de Thrash oscuro y crudo de la vieja escuela con algún que otro acercamiento al Death metal es lo que nos espera en este tema.

Divide and Rule arranca con velocidad de crucero y es un Thrash mucho más puro que el del primer corte. Logran un mediotiempo en el estribillo con ligera capa de Groove en los riffs, que realmente funciona, pero lo que más me fascina es la técnica de la base rítmica, entre bajo y batería logran el momento más estelar de todo el tema.

Condemned to Repeat es un tema que roza el Power Thrash por momentos... ¿A quién recuerdan? a muchísimas bandas. Son tan veloces como los Mandator y tienen toques de Death como los Altar, imposible no mencionar a estas dos bandas holandesas, porque han influenciado notablemente a otras bandas de este país, Mass Deception incluidos. Hay mucho de Kreator y también de los Sodom de los noventa en su etapa más oscura, pienso en el Code Red. Por supuesto también hay mucho de la escuela americana como los Dark Angel y los Morbid Saint.

La brutalidad sonora de la banda queda patente con They Live. De nuevo todas las medallas vuelven a recaer sobre batería y bajo, hacía tiempo que no escuchaba una base rítmica con tanta pegada. Encima los estribillos son adictivos.... ¿qué más se puede pedir? Imaginaos la brutalidad sonora de los Sepultura en sus buenos años y un toque técnico como el que tiene este tema que nos hace pensar en los Coroner, una posible pista de lo que pueden ofrecer estos holandeses en un futuro. No falta en este corte un solo épico y melódico que te hace pensar en los Paradox.

Mazazo tras mazazo, Architects of Control presenta un cambio de ritmo brutal y dos momentos estelares, no necesitan nada más que un riff a mediotiempo y que batería y bajo añaden esa chispa de contundencia que necesitan estos temas. Como es habitual en Mass Deception, nos regalan un solo limpio y técnico de la escuela de los Vektor, seguramente esta banda acabará definiendo su estilo y se pasará definitivamente al Thrash técnico en un futuro no muy lejano.

Ancient of Days es un tema instrumental acústico... sólo le faltaba eso al álbum, otra muestra de su clasicismo. Es una buena apertura para Weapons of Mass Deception. Intensidad máxima y un riff estridente marcado por su bajo que te traslada directamente a la escuela americana en su vertiente más under y brutal, sencillamente impactante.

Defiant to the End tiene el momento más estelar de todo el trabajo, un solo que roza la psicodelia y el ritmo más brutal, encima siempre te sorprenden, cuando piensas que van a pisar el acelerador te encuentras con la banda apostando por la lentitud máxima y ofreciendo un auténtico show del batería.

Unslaved es otra muestra más de su pericia y técnica como músicos. Utilizan un riff de guitarra técnico y que suena fresco por los cuatro costados, tan técnico y tan melódico, que roza el Ambient y el Post metal incluso. El mediotiempo donde sacan en liza las twin guitars con un riff épico que pone los vellos de punta y que si realmente amas esto, te hará levantar el puño en el aire.

Finalizamos con Criminally Insane, otro acceso de brutalidad total. Incontrolable fuerza y técnica. Llevo en esto muchísimos años, encima soy coleccionista, por lo tanto no me impresiona ya nada, hasta que llegó Mass Deception y cambió por completo el decorado. Su debut los pone directamente en el estrellato, se han marcado una pequeña obra maestra que tendrán que pasar 15 años para que empiece a ser valorado. ¿Disco del año? por supuesto, pero dentro de 15 años será recordado como otra joya del Thrash. Mass Deception ... quédate con ese nombre.

• Mass Deception - Revelations

Harald Deschler - Legacy (DE)
    Score: 9 / 15

Gerade erst seit einem Jahr aktiv, bringen die Niederländer von MASS DECEPTION ihr Debüt "Revelations" raus. Neulinge sind hier jedoch mitnichten am Werk, wirkten einzelne Musiker doch schon bei Bands wie Defcon One, Cirith Gorgor und Engine Of Pain mit. Nicht die ganz großen Namen, aber die Routine aus hunderten Liveshows merkt man der Truppe auch beim homogen eingespielten Songwriting und der Performance im Allgemeinen an. Mit dem dargebotenen Thrash tritt man freilich keine neuen Türen auf, der Grenzbereich hin zum Death Metal wurde schon reichlich beackert. Freunde von der rüderen Kost dürften dennoch auf ihre Kosten kommen, denn der mächtig drückende, groovende Death/Thrash-Cocktail erinnert nicht selten an Zeitgenossen wie The Crown, Defleshed oder Arise, auch wenn den Nicht-Skandinaviern noch das letzte Quäntchen absolute überzeugungskraft abgeht. Aber Nummern wie 'Architects Of Control', 'Weapons Of Mass Deception', 'Unslaved' oder 'As Above, So Below' können durchaus Akzente setzen, die mehr als Höflichkeitsapplaus verdienen. Die recht solide Coverversion von Slayers 'Criminally Insane' besiegelt ein gutes Thrash Metal-Album, das man sich entgegen vieler wesentlich austauschbarerer Zeitgenossen jüngeren Datums durchaus in den Schrank stellen kann.

Source: Legacy 06-2016, no. 105

• Mass Deception - Revelations

Marc Brouwer - Wings of Death (NL)

Waar ergens in 2015 bandleden van Cirith Gorgor, Engine Of Pain en Defcon One samen kwamen, besloten ze een thrash metalband op te gaan richten. Dat de leden behoorlijk productief zijn blijkt wel uit Revelations, de debuut CD van Mass Deception, die krap een jaartje na het ontstaan van de band op 31 juli 2016 is uitgebracht. De muzikanten van deze Nederlandse thrashband hebben al ruimschoots ervaring opgedaan bij het spelen in voorgaande bands.

Thrash met een deathmetal inslag zoals de heren het zelf benoemen, en dat heeft van alles te maken met een nogal veelzijdige zang die wellicht als grunt zijnde bestempeld kan worden. Revelations bestaat verder uit nogal tempo-wisselend materiaal, hetgeen uitmondt in een volledig losgeslagen, uptempo thrashgeweld. Waarnaast anderzijds wat gas terug genomen wordt zodat het album dan ook lekker divers blijft.

Als opvulling (maar ook voor de variatie) op deze debuutplaat staan nog een cover van Slayer (Criminaly Insane) en een akoestisch stukje werk Ancient of Days. Volgens sommige critici overbodig, maar aan de andere kant, als er nog vrije ruimte te besteden is, waarom niet.

Zo gauw As Above, So Below begint, neemt de muziek mij terug naar het einde van de jaren '80. Megadeth of zo. Qua vocalen ben ik zeer te spreken, de zang is lekker duidelijk en agressief, misschien wat Koen Romeijn taferelen?

We kunnen toch wel stellig zeggen dat we hier te maken hebben met een zeer goede thrash-schijf, eentje die zeer zeker goed mee kan in deze tijd. Beukende riffs, hakkende drums en vette zanglijnen voeren hier wel de boventoon. Mass Deception zou zomaar eens de vernieuwende thrash-formatie in Nederland op dit moment kunnen zijn.

• Mass Deception - Revelations

Marcel Rapp - Powermetal.de (DE)
    Score: 7 / 10

Viel Zeit vergeuden wollten die Niederländer von MASS DECEPTION nicht. Nur ein Jahr nach ihrer Zusammenkunft hauen sie uns mit "Revelations" ein mehr als ordentliches Debüt um die Ohren und zelebrieren - wie so viele andere Vertreter der Jung&Wild-Thrash-Generation - die gute, alte Zeit, in der Luftgitarren, ausgeblichene Jeans und lange Mähnen angesagt waren. Für den Sound von MASS DECEPTION stehen vor allem SLAYER, EXODUS, DEATH ANGEL und TESTAMENT Pate, der nostalgische Duft der glorreichen Bay Area ist also allgegenwärtig und zieht sich wie ein roter Faden durch "Revelations".

Dass die Musik dieses Debüts alles andere als innovativ oder gar revolutionär erscheint, sollte klar wie Kloßbrühe sein. Doch das Rad wollen die MASS DECEPTION-Jungs auch nicht neu erfinden. Sie wollen schlicht und ergreifend riffen, headbangen, sägen, thrashen und moshen. Handwerklich braucht man ihnen auch nichts vormachen, der Scheuklappen-Thrash ist gut gemacht, geht ordentlich durch Mark und Bein und bereitet höllische Nackenschmerzen am nächsten Tag. Songs wie 'Divide And Rule', 'The Live' oder auch 'Weapons Of Mass Deception' sowie das SLAYER-Cover 'Criminally Insane' sind zwar keine lichterloh brennenden Highlights am Bay-Area-Abendhimmel, werten dieses Debüt dennoch ein wenig auf und machen Appetit auf mehr. Wer weiß, was künftig aus den Jungs wird, wenn sie zum einen in diesem Tempo weiter voranschreiten, zum anderen mit ein wenig mehr Mut zur Eigenständigkeit und scheuklappenlos agieren.

• Mass Deception - Revelations

Thomas Kupfer - Rock Hard (DE)

Knappe vier Monate haben MASS DECEPTION benötigt, um die neun Songs für ihr Debütalbum zu schreiben, and auch der Studioaufenthalt, bei dem das holländische Quintett das eigene Material zusammen mit einer gelungenen Coverversion des Slayer-Brechers 'Criminally Insane' einklöppelte, war von eher überschaubarer Dauer. Die Jungs wissen nämlich ziemlich genau, was sie tun, waren die einzelnen Musiker doch schon in diversen Bands wie Defcon One, Cirith Gorgor oder Engine Of Pain aktiv. "Revelations" klingt demzufolge wenig überraschend wie aus einem Guss, is knackig produziert und für Thrash-Metal-Fans mehr als ein Geheimtipp. Bay-Area-Riffs treffen auf Maiden-beeinflusste Harmonien, und auch die schwedische Schule mit Bands wie The Crown oder The Haunted hat bei MASS DECEPTION hörbare Spuren hinterlassen.
    Für zwölf Euro kann man unter www.massdeception.nl das schicke Digipak (und diverse T-Shirts) abgreifen. Für die ganz Wagemutigen gibt es zudem die Möglichkeitm die Nummer 'As Above, So Below' nachzuspielen.

Source: Rock Hard #358, 2017